Spinatpandekager med fuldkorn (uden æg og mælk)

Man kan ikke kalde mig firstmover med disse spinatpandekager. Til gengæld er mine spinatpandekager med fuldkorn, og det er jeg personligt ret glad for. Masser af spinat, udelukkende fuldkornsmel og ingen æg eller mælk. Nemt, sundt, lækkert og imponerende grønt.

Supernemme spinatpandekager ~ you’re welcome

Mine spinatpandekager med fuldkorn indeholder kun 4 ingredienser, som blot blendes til en dej og steges. Bum. Ikke så meget pjat eller besvær. Bare skøn mad der fungerer til både morgenmad, frokost og aftensmad. Også i madpakken er de gode. Fyld i, rulle-rulle, pakke ind og ned i madkassen. Tadaa: Luksusfrokost on the go.

Uendelige variationsmuligheder

Spinatpandekagerne kan fyldes med alt, hvad hjertet begærer, eller hvad køkkenet kan byde på. Meeen jeg har da også nogle lækre muligheder for fyld at byde på, endda fra forskellige steder i verden. Hva’be’har.

Mellemøstligt fyld:

Hummus eller baba ganoush, frisk spinat, agurk, syltede rødløg, (ristede) kikærter, dadler eller tørrede abrikoser, dild eller frisk mynte.

Mexicansk fyld:

Guacamole eller avocadocreme, sorte bønner eller black eye peas, tomater, rødløg, tomatsalsa, fraiche, majs, bagt sød kartoffel i tern eller stave, bønnespirer.

Asiatisk fyld:

Peanutbuttercreme/-dressing, sød chilisauce, edamamebønner, frisk spinat, squash, fintsnittede strimler af spidskål, forårsløg.

Indisk fyld:

Raita, blomkål (evt. ovnristet med krydderier, fx karry eller garam masala), sorte linser eller kikærter, rødløg, frisk spinat, bagt aubergine i tern eller stave.

Middelhavsfyld:

Tzatziki eller feta, rucola, bagt sød kartoffel i tern eller stave, agurk, rødløg, tomat, oliven.

Psst.

Er du glad for madpandekager, så tag lige et kig på min kikærteomelet eller mine madpandekager med fuldkorn.

 

Spinatpandekager med fuldkorn (uden æg og mælk)
 
Mængde: 10 stk (Ø 18 cm)
Ingredienser
  • 125 g frossen spinat (skal ikke optøes)
  • 125 g hvid hvedemel (det er en fuldkornsmel)
  • 3 dl plantemælk (havre eller soya)
  • ¼ tsk salt
Fremgangsmåde
  1. Blend ingredienserne grundigt til en helt glat og flot grøn masse.
  2. Lad dejen hvile en halv time.
  3. Varm en pande op til middel varme (5-6 ud af 9).
  4. Før hver pandekage smøres panden med en smule neutral olie.
  5. Brug en smule mere end ½ dl dej pr. pandekage.
  6. Steg pandekagerne til de har gyldne områder. Vær opmærksom på, at de måske kan finde på at "knække" ved vending, så vend dem forsigtigt. Pandekagerne skal stege længere tid på hver side end traditionelle pandekager.
Rigtig god fornøjelse.
I øvrigt
Forslag til fyld:

Mellemøstligt fyld:
Hummus eller baba ganoush, frisk spinat, agurk, syltede rødløg, (ristede) kikærter, dadler eller tørrede abrikoser, dild.

Mexicansk fyld:
Guacamole eller avocadocreme, sorte bønner eller black eye peas, tomater, rødløg, tomatsalsa, fraiche, majs, bagt sød kartoffel i tern, bønnespirer.

Asiatisk fyld:
Peanutbuttercreme/-dressing, sød chilisauce, edamamebønner, frisk spinat, squash, fintsnittede strimler af spidskål, forårsløg.

Indisk fyld:
Raita, blomkål (evt. ovnristet med krydderier, fx karry eller garam masala), sorte linser eller kikærter eller sorte linser, rødløg, frisk spinat, bagt aubergine i tern eller strimler.

Middelhavsfyld:
Tzatziki eller feta, rucola, bagt sød kartoffel i tern eller stave, agurk, rødløg, tomat, oliven.

 

Spinatpandekager med fuldkorn (uden æg og mælk)

 

Spinatpandekager med fuldkorn (uden æg og mælk)

 

Spinatpandekager med fuldkorn (uden æg og mælk)

 

Spinatpandekager med fuldkorn (uden æg og mælk)

 

(Visited 2 times, 2 visits today)