Perlebyg + vand + salt koges roligt og uden låg i ca. 30 minutter på medium varme (hos mig er det trin 5 ud af 9). Når perlebygen er færdigkogt, dryppes den grundigt af og afkøles.
Bønnerne skylles og drænes grundigt.
Grøntsagerne klargøres:
~ Agurken skrælles let, dvs at det yderste af skrællen fjernes men at agurken stadig skal have en fin lysegrøn farve
~ Tomaterne halveres på langs
~ Rødløget pilles, halveres og skæres i tynde "halvmåner"
~ Oliven halveres på langs
~ Soltørrede tomater afdryppes og skæres i halvgrove stykker (skal kunne ses og mærkes i salaten)
Dressingen røres sammen.
Alle salatens elementer undtagen feta og lidt af oreganoen vendes grundigt sammen.
Drys med den smuldret feta (vend den ikke i da det forringer salatens udseende lidt) og drys med den resterende oregano.
Server salaten afkølet og gerne sammen med godt brød og et glas kold hvidvin.