Kog havreris, vand, mælk og salt ved rolig varme (hos mig er det trin 5 ud af 9) og under jævnlig omrøring, det tager cirka 15 minutter
Lad grøden køle lidt af.
Når grøden er delvist eller helt afkølet tilsættes vaniljeskyr/-yoghurt, mandelsplitter og sødning, og det hele røres grundigt sammen.
Kom grøden i en beholder med låg og sæt den i køleskabet natten over.
Inden spisning røres den kolde grød godt igennem og der tilsættes mælk af ønsket type eller koldt vand efter behov så ønsket konsistens opnås.
Nydes kold og med fx chia-bær på toppen.
Grøden holder sig fint i køleskab nogle dage.