Bønnerne skylles og afdryppes grundigt.
Blend bønner og vand meget grundigt til en helt vandet masse, en stavblender fungerer perfekt til formålet.
Rør gæren ud i bønne-vand-blandingen og tilføj herefter de øvrige ingredienser ~ mængden af mel passer ~ og bland dejen godt sammen.
Lad dejen hvile tildækket i stuetemperatur 35 minutter.
Beklæd to bageplader med bagepair.
Efter hvilning tages dejen ud på bordet og deles i 8 lige store stykker.
Tænd ovnen på 225 grader varmluft.
Hvert stykke dej trilles let rundt, trykkes let flad, rulles i mel og rulles herefter ud til en diameter på 12 cm. Brug mel nok på bordet og dejen, så dejen ikke hænger fast i bord og kagerulle under udrulning.
Læg foccaciaerne på de bagepapirsbeklædte bageplader, der kan være fire focaccia på hver plade.
Fordel pizzasauce på hver focaccia (helt ud til kanten), derefter ost, så evt. andet topping og afslut med et drys tørret oregano.
Bag focacciaerne ca. 10-12 til osten er smeltet, og brødet let gyldent/gyldent i bunden.